Press "Enter" to skip to content

Den inhemska miljardrullningen till desinformations-kampanjer

VAL 2018. Riksdagspartiernas valbudget inför valet ligger på cirka 350 miljoner. Men landets största lobbyorganisation, Svenskt Näringslivs årliga budget för politisk påverkan är nästan en miljard kronor enligt Dagens Arena.

Partierna satsar i årets val 344,2 miljoner på valstugor, kampanjer, sociala medier, valaffischer etc. Olika partier har olika budget, något som kan problematiseras ur ett demokratiperspektiv. 

Något som dock är osynligt i partiernas budgetar är det stöd de får från fristående intresseorganisationer, något som klingar ännu mer odemokratiskt. Det är sker även en hel del påverkansarbete utanför partiernas verksamhet genom tankesmedjor och trollkonton, av bland annat Svenskt Näringsliv.

Vänstern står upp för turordningsreglerna, skattekvoten, en icke marknadsdriven hyressättningen och förbud mot vinsterna i välfärden. Alla dessa är exempel på sakfrågor där folket och kapitalherrarna har vitt skilda intressen. Men vanligt folk får till varje pris inte flytta fram sina positioner en millimeter, detta är propagandaapparaten garant för. Fake news eller inte, kapitalet skyr aldrig några medel.

Svenskt Näringslivs budget för politiska påverkansoperationer
Svenskt Näringslivs budget finansierar enligt Dagens Arena bland annat flera Facebook-sidor och sajter som Skattefakta, Ekonomifakta, Arbetsmarknadsnytt, Entreprenör, Jobbfakta och Välfärdsfakta och Rödgrönröra.

Dessa sidor är rena desinformationskanaler som inte ens går ut med sin politiska ståndpunkt till skillnad från öppet ideologisk journalistisk som förs fram på exempelvis denna webbplats. Genomförandet liknar ofta rena trollkontons tillvägagångssätt. Välfärdsfakta (på Facebook) ger exempelvis intrycket av att någon givit spakarna till en mellanstadieelev hög på metamfetamin, febrilt läsandes varannan sida Ayn Rand och varannan sida av reddits /r/Anarcho_Capitalism/.

Gällande vilka som i oproportionerlig skala rent av köper valresultat är Svenskt näringsliv elefanten i rummet som ingen vågar nämna. Att borgarna odemokratiskt pumpar in miljarder i sin propagandaapparat för att lura i folk felfakta är knappast något nytt, vi har sett det tidigare i historien och vi kommer att få se ännu mer av det i framtiden.

För svenskt näringsliv spelar det ingen roll vad folket vill. De fortsätter att sprida sin falska propaganda angående hur vänstern skulle vara roten av allt ont.


Källor:
Dagens Arena, Dagens Industri, Aktuellt Fokus.



Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *